Ake Edwardson
(1953) is een Zweedse auteur van politiethrillers. Na zijn studie literatuurwetenschappen begon hij als freelance journalist voor verschillende dagbladen te schrijven. In de jaren tachtig werkte hij een tijd lang als persvoorlichter voor de Verenigde Naties in het Midden-Oosten en sindsdien bezoekt hij deze streek regelmatig. Edwardson debuteerde in 1995 met Allen die gestorven zijn en won er de prijs voor het beste debuut mee. In zijn derde thriller, Dans met een engel, introduceert Edwardson het personage commissaris Erik Winter. Het was Edwardsons vaste bedoeling slechts tien thrillers te schrijven rond dit hoofdpersonage, en met het tiende deel – met de toepasselijke titel De laatste winter – scheen in 2008 dan ook definitief het doek over deze serie te zijn gevallen. Maar in 2012 verscheen onverwacht Witte ruis waarin de commissaris toch weer de hoofdrol speelt. Åke Edwardson werkt behalve als schrijver ook als hoogleraar journalistiek aan de universiteit van Göteborg.
Erik Winter
Personage : Erik Winter is een ongewone commissaris: zijn liefde voor goede jazz en elegante kleding is in Göteborg al net zo bekend als zijn chaotische privé-leven en zijn fijne speurneus.
Recensie : Edwardson heeft een hele aparte vertelstijl. Korte, soms afgekapte dialogen. Je moet heel dikwijls goed tussen de regels kunnen lezen om het verhaal altijd goed te volgen. Het lijkt wel alsof Edwardson ‘denkt’ dat jij als lezer zijn onuitgesproken gedachtengang kan volgen. Bij de les blijven is dus aangeraden. Het hoofdpersonage, Erik Winter is niet meteen een man om een band mee te voelen, zoals je dat wel bij een Wallander of een Erlendur hebt. Daarvoor wordt hij niet genoeg ‘uitgewerkt’. Toch hou ik wel van deze aparte stijl, het heeft wel iets.
Recensie : Het is het 2e boek dat ik lees van die auteur, hij is beter dan de eerste maar kan me toch niet bekoren. Veel teveel plotwendingen en niet spannend geschreven voor een thriller.
Recensie : Het gebeurt zo vaak dat schrijvers menen het eind van een thriller te moeten wegstoppen in een soort van onbevredigende epiloog. Gelukkig doen Edwardson dat niet. Althans niet in deze Een vreemd gezicht.
Ik vind het zijn beste Winter tot nu toe, maar ja, ik heb er dan ook nog maar een paar gelezen. Er volgen er meer!
Recensie : Åke Edwardson schrijft leuke thrillers, maar toch vind ik ze minder goed dan van andere Scandinavische schrijvers zoals Henning Mankell en Arnaldur Indridason. Van die laatste 2 schrijvers ‘moeten’ de boeken per se zo gauw mogelijk uit omdat ze zo spannend zijn. De boeken van Edwardson kan ik daarentegen gemakkelijk even wegleggen.
Al met al een prima boek, maar ik heb af en toe het gevoel dat ik stukken informatie mis. Edwardson vraagt veel van je inbeeldingsvermogen en dat is soms meer dan ik op kan brengen.
Recensie : Ik heb dus flink doorgelezen aan de turf en van elke minuut genoten tot op het allerlaatste, waar de ontknopingen komen. Ik vond het een beetje teleurstellend dat er onnodige verbindingen gemaakt werden tussen zaken die perfect los hadden kunnen staan en tóch hun waarde behouden. Maar al met al een fijn boek.
Recensie : Stel: je wilt een lekker gerecht maken, maar je vergeet vervolgens de kruidige ingrediënten. Wat krijg je dan? Slappe hap. Bij het lezen van Zeil van steen kwam deze simpele metafoor bij me op. De eerste hoofdstukken lees ik nog neutraal; je moet hett de kans geven. Maar na een bladzijde of 50 ben ik nog steeds onverschillig. Het grijpt me niet bij de strot; het doet me niet verlangen verder te lezen; ik mis spanning, vaart en emotie. Kortom: slappe hap.
Recensie : Op zich is het al vreemd dat er bij een viervoudige moord slechts een handjevol rechercheurs betrokken zijn. Dat is niet erg realisitisch. Het lijkt of Winter deze moorden zo ongeveer in zijn eentje moet oplossen. Daarnaast is het hele verhaal tamelijk gefocussed op Winter’s denken, waarvan ik dit keer moet constateren dat het hem wat in de steek heeft gelaten. Pas tegen het eind nemen zijn denkpatronen concrete vromen aan. Vaker dan ooit hoor ik Winter zeggen ‘ik voel dat ik ergens bijna de vinger op kan leggen, maar ik zie het niet’. En als dat dan uiteindelijk wel gebeurd is, zijn de moorden ook gauw opgelost.
Nou moet een plot ook niet al te makkelijk zijn, niet te voor de hand liggend, anders hebben we geen boeiend verhaal. En dat hebben we nu wel!
Recensie : Een vlucht vooruit is een fantastisch boek. Je kan je inleven in zijn verhaal. Heel spannend en meeslepend. Heel vloeiend en elegant geschreven, en het is ook een heel geloofwaardig boek.Het is gewoon perfect in balans en ‘echt’.
Recensie : In tegenstelling tot de eerdere boeken van Åke Edwardson die ik las, vond ik deze niet om door te komen.
Het verhaal kwam niet op gang. De schrijfstijl leek meer op een “bad trip” dan een verhaal.
Flarden, losse zinnen. De lezer moet zelf maar uitzoeken bij welk karakter ze horen. Soms wordt dat pas na een pagina of wat duidelijk.
Deze hele onrustige schrijfstijl zal sommige lezers misschien boeien. Ik had er grote moeite mee.
Recensie : De laatste winter is overduidelijk een thriller, maar hij wordt nooit echt bloedstollend spannend. Het is een degelijk verhaal met een goede opbouw en prettig taalgebruik. Edwardson schrijft veel in dialogen, waardoor het verhaal wel levendig wordt. De relaties tussen de personen zijn goed beschreven en maken wel indruk. Toch mist het de finesse en de verrassing van een meesterwerk. Dit wordt mede veroorzaakt doordat Gerda en Erik iets te vaak plotseling het heldere licht zien en er iets te vaak bovennatuurlijke krachten en ideeën bij hen binnen lijken te komen. De ontknoping is bijzonder, maar laat de lezer achter in grote twijfel.
De laatste winter is een prima verhaal, maar niet spannend en origineel genoeg om echt lang te blijven hangen.
Recensie : Erg traag verhaal. Ik heb het niet uitgelezen. Ben bij bladzijde
120 gestopt. ik ben een liefhebber van scandinavische
schrijvers maar dit boek kon ik me niet doorheen worstelen
Recensie : Ik heb van deze schrijver eerder boeken gelezen uit de Erik Winter serie. Bij witte ruis was ik er al een beetje klaar mee, maar ik heb hem toch nog weer een kans gegeven. Ik vond het boek vanwege de schrijfstijl onsamenhangend. De verhaallijnen die door elkaar heenlopen maakt het leesplezier er ook niet beter op. Wordt omschreven als erg spannend, maar de spanning was ver te zoeken. Ik heb het boek wel uitgelezen, maar deze schrijver gaat wel bij mij van de plank.
Recensie :
Jonathan Wide
Personage : Privédetective Jonathan Wide, een complexe persoonlijkheid met alcoholproblemen.
Recensie : Ik heb ‘Allen die gestorven zijn’ aan de ene kant met heel veel plezier gelezen en aan de andere kant met moeite. De plot is goed opgebouwd, maar de manier waarop Edwardson het verhaal vertelt komt af en toe onsamenhangend over. Hij springt van de hak op de tak en vraagt veel van het inlevingsvermogen van zijn lezers. Prik je daar evenwel doorheen, dan beleef je veel leesplezier aan dit boek.
Ik heb genoten van de beschrijvingen over de on-Zweedse hitte, de vervlechting van literatuur en muziek in het verhaal en de typering van personages als commissaris Ard en de privé-detective Jonathan Wide.
recensie : Verloren ziel van Åke Edwardson is een misdaadroman met als thema wraak. Het verhaal wordt nogal traag verteld, maar dat is vaker het geval bij Scandinavische thrillers. Als de omgeving mooi wordt weergegeven, is dat een meerwaarde voor een boek. Dan waan je je op die plek. En ook al ben je niet lijfelijk aanwezig, toch is er het gevoel van vakantie. Dit verhaal speelt zich af in Göteborg, maar er wordt niets specifieks verteld over die stad. Ook de personen worden niet goed omschreven, zodat je ze niet echt leert kennen. Het verhaal gaat puur over de zoektocht naar de dader(s). Pas op het laatst wordt het verhaal nog spannend, als Kajsa wordt vermist. Ook geschiedenis, maakt niet uit waarover, of het nu de geschiedenis van een persoon of stad is, zou voor een verhaal een pluspunt zijn. Helaas is dat ook niet het geval. Wat maatschappelijke issues betreft, wordt er alleen geschreven over racisme en neonazisme als bijverhaal.