Andrea Camilleri g

Andrea Camilleri (Sicilië, 1925-2019) was een Italiaanse toneelregisseur en schrijver. Camilleris schreef een indrukwekkend oeuvre bij elkaar en bleef tot op hoge leeftijd publiceren. Hij overleed in juli 2019 op 93-jarige leeftijd.  Zijn romans spelen zich vrijwel allemaal af op Sicilië. De vorm van water is zijn eerste misdaadroman met de laconieke commissaris Montalbano in de hoofdrol. Hij wisselt de populaire Montalbano-boeken af met onderwerpen die hem na aan het hart liggen: de maffia, Pirandello of de schilder Caravaggio. 

Salvo Montalbano

Personage : commissaris Salvo Montalbano, Liefhebber van goed eten en van vrouwelijk schoon, niet altijd trouw aan zijn vriendin Livia. Maar bovenal is het een door en door menselijke figuur, vaak eigenzinnig en niet de grote vriend van zijn superieuren. Maar wel gedreven in het zoeken naar de ware achtergrond en de motieven van de daders. 

Recensie : Een prachtig en vooral barstensvol humor boekje van 200 bladzijden.
Een uiterst lichtvoetig werkje, droge humor met veel sarcastische opmerkingen en onderhuidse humor èn kritiek over het gelanterfanter in de Italiaanse maatschappij.

Recensie : Doorgaans hou ik van de rechtlijnigheid in Camilleri’s verhalen, de voortkabbelende zinnen en dialogen die je toelaten om even weg te dromen zonder de draad kwijt te spelen. Dat mis ik hier een beetje, misschien omdat de ontrafeling van het mysterie gepaard gaat met een zoektocht in het verleden. Daardoor komen er nogal wat personages naar voor die niet tot leven kunnen komen, en waarvan de naam wel eens uit het geheugen durft te verdwijnen. Dit is dus niet de beste Camilleri, maar wel het lezen waard.

Recensie : De gestolen twaalfuurtjes is misschien wel de beste roman uit de Montalbanoreeks. Camilleri ként zijn personages, hij weet waar hun zwakke kantjes zitten. Hij weet altijd perfect wat hij hen moet laten zeggen en hoe ze moeten reageren. En wat meer is, het is altijd om te lachen. Bovendien zit het verhaal deze keer goed ineen en dat is niet altijd het geval. Er zit dus echt niets anders op dan te genieten van de eigenwijze, wraakzuchtige, tegendraadse, onvolwassen, maar o zo grappige commissaris Montalbano.

Recensie : laconiek en doordacht, Werk zoals we dat van Camilleri gewend zijn: vlot, laconiek en doordacht, hoewel de plot toch wat uit de lucht gegrepen overkomt.

Recensie :  Het verhaal is een novelle van slechts 129 pagina’s, en biedt een fraaie miniatuur van de Italiaanse samenleving. De plotlijn is echter zeer gekunsteld. Een plot die achter de schrijftafel is bedacht, originele elementen heeft, maar niet uitblinkt door geloofwaardigheid. In dat opzicht is Camilleri wel eens beter op dreef geweest. 

Recensie : Het plot is niet voorspelbaar en je kan lekker meedenken, maar stormachtige twists moet je ook weer niet zoeken. Kortom: herkenbaar, betrouwbaar, degelijk. Ietsje té misschien, maar voor op een lome vakantiedag prima lectuur.
Wat het boek ( en de serie met Montalbano in de hoofdrol) zeker leuk maakt, zijn de eigenaardige gewoonten van de commissaris-brompot.

Recensie : Dit is geen grote Literatuur, dit is ook geen grote Thriller, maar dit is zo amusant, zo snedig dat je het eens moet geprobeerd hebben.

Recensie : Het verhaal zit van het begin tot het einde vol verrassingen en spanning. Het was zeer aangenaam om te lezen.

De commissaris stopte en zei met een zachte, rustige stem: 'Kom maar hier, kindje, ik doe je niets'. Geen antwoord. Maar hij spitste zijn oren. Boven het lawaai dat van de kade kwam, als een vloedgolf van geschreeuw, gehuil, geklaag, gevloek, getoeter, sirenes en ontsteltenis, ontwaarde hij duidelijk een zacht hijgen, de ademnood van het kind dat blijkbaar een paar meter bij hem vandaan verstopt zat. 'Vooruit, kom maar te voorschijn, ik doe je niets'. Hij hoorde geritsel. Het kwam uit een houten kist vlak voor hem. Het kind had zich daar zeker in opgerold. Hij zou een sprong kunnen nemen en hem grijpen, maar hij bleef liever onbeweeglijk staan. Toen zag hij langzaam een hand verschijnen, een arm en een hoofd. De rest van het lichaam bleef verborgen in de kist. Het kind stak zijn hand in de lucht, om zich over te geven, zijn ogen wijd opengesperd van angst, maar hij dwong zichzelf om niet te huilen, om geen zwakte te tonen. Uit wat voor uithoek van de hel was dat kind eigenlijk afkomstig - vroeg Montalbano zich plotseling verbijsterd af - als hij al op die leeftijd dat afschuwelijke gebaar had geleerd van je handen omhoog doen? In Het ronden van de boei raakt commissaris Montalbano betrokken bij de verdwijning van een kind. Mensenhandelaren zetten duizenden illegale immigranten uit Afrika in wrakke bootjes voor de kust van Sicilië af. Onder hen die de reis overleven, bevinden zich ook veel kinderen. Montalbano leert één van die jongetjes kennen en komt later tot een vreselijke ontdekking.

Recensie : Verwacht hier geen echte bloedstollende actie scènes, maar wel gedegen speurwerk. Het is vooral het verhaal van mensen en van een samenleving waarin mensen tot voorwerp van eigenbelang zijn geworden. Zijn karakters zijn mooi en vooral levensecht uitgewerkt.

Recensie : Zoals steeds het boek in 1 ruk uitgelezen. Dat bevalt me ook zo aan de boeken van hem. Ze zijn zeer vlot te lezen, maar toch zijn ze diep menselijk. Ook Montalbano wordt zeer menselijk beschreven. Alleen het personage Catarella is te stom om waar te kunnen zijn. Al halfweg het boek weet je wie de dader is maar dat kan de pret niet drukken. Kijk al weer uit naar het volgende deel. 

Recensie : Natuurlijk is dit chronologisch niet het eerste boek van Camilleri over zijn commissaris, het is geschreven in 2004, maar het is een aardig idee om terug te gaan in de tijd. Inhoudelijk is dit boek niet beter of slechter dan de andere in de serie; gewoon goed dus.

Recensie :

Recensie : Leuk geschreven, aardig plot en amusant als vanouds.

Recensie : Zware kost, maar Camilleri serveert het uiterst luchtig, waardoor zijn boeken niet te versmaden lekkere hapjes worden. Het is moeilijk om er genoeg van te krijgen.

Recensie : We zien hier een Salvo Montalbano, die zoals steeds gedreven zijn eigen gang gaat, los van wat zijn oversten daarvan denken en niet aarzelt zijn medewerkers hierin te betrekken. Maar het is ook een Salvo Montalbano, die een kleine crisis doormaakt, voornamelijk in de relatie met zijn geliefde Livia. Dit alles in een mooie, vlot lezende schrijfstijl met sterke dialogen en doorspekt met de nodige humor.

Recensie : Geen spectaculaire vernieuwingen, maar heerlijk vakantielezen; er komt altijd een oplossing, soms nog een tikkeltje verrassend ook. Goed voor het humeur.

Recensie : Qua plot is het verhaal best goed opgezet en geloofwaardig uitgewerkt, maar sommige van de onderzoek stappen van de commissaris kunnen enige kunstmatige geconstrueerde niet verbergen. Maar het blijft te allen tijde genietbaar. De bloedakker is een typisch boek om mee te nemen op vakantie: licht verteerbaar, vlot lezend en amusant.

Recensie : Zeer goed en zeker een aanrader.

Recensie : Voor lezers die houden van een goed geschreven verhaal, niet zitten te wachten op veel actie, maar wel kunnen genieten van innerlijke zelfbeschouwing is dit een onderhoudend boek.

Recensie : Het verhaal meandert ondertussen rustig voort, de boeken van Andrea Camilleri doen het niet voor niks zo goed als ultieme vakantieliteratuur. Het duurt even voordat er echt bloed gaat vloeien, maar dan gaan ook alle remmen los. Over het einde laten we hier niks kwijt, maar Jacht op de schat kent een beklemmende, spannende finale. 

Recensie :

afzonderlijk boeken

ABC van de maffia – Collura, commissaris ter zee – De loop der dingen – De poes en het vinkje – De Siciliaanse opera – Het jachtseizoen – Het medaillon – Luigi Pirandello – Noli me tangere – Rook! – Zwarte zon 

In april 2006 werd de Siciliaanse capo di tutti capi Bernardo Provenzano (Bennie de Tractor), naar wie de politie al drieënveertig jaar op zoek was, eindelijk gearresteerd. In zijn geheime schuilplaats werd tussen de incontinentieluiers een vrijwel stukgelezen bijbel met geheime codes gevonden en een groot archief met pizzini, kleine briefjes geschreven in codetaal. Andrea Camilleri kreeg inzage in dit archief en schreef daar Het ABC van de maffia over. Een meeslepend en ontluisterend maffiawoordenboek. In Het ABC van de maffia doet Camilleri de lezer het alfabet aan de hand waarin Provenzano meer dan veertig jaar lang zijn organisatie heeft toegesproken. Het begint met Affari (zaken) en eindigt met Voi non sapete, de zin die Provenzano uitsprak op het moment van zijn arrestatie: Jullie weten niet wat jullie doen. Een verwijzing naar de woorden van Jezus aan het kruis, waarmee hij mogelijk bedoelde dat door zijn arrestatie de hel weer zou losbreken, omdat niemand anders in staat was het fysieke geweld enigszins beperkt te houden. De beroemd geworden pizzini bieden Camilleri de kans om niet alleen een uitgebreide mentaliteitsstudie van zijn hoofdpersoon te maken, maar ook om uitvoerig de werking van de maffia te beschrijven en te ontrafelen. Het ABC van de maffia is een boek met een sterk verhalend karakter, wrang en eerlijk, vol fraai ingekleed geweld en scherp sarcasme, maar met een alarmerende ondertoon. Want duidelijk wordt hoe onder de oppervlakte van schijnbaar alledaagse woorden de banaliteit van het kwaad schuilgaat.

Recensie : Het ABC van de maffia is geen droge opsomming van woorden en feitjes, maar een boeiend verslag van een merkwaardig man, die even gemakkelijk met goed bedoelde wijsheden strooide als met bevelen tot liquidaties. Camilleri laat zien dat achter de codes en de rituelen van de maffia, waar je in eerste instantie om moet glimlachen, een slechtheid schuilgaat die je kippenvel bezorgt.

Recensie : De loop der dingen is dan ook zijn eerste boek, geschreven in 1968. Pas 25 jaar later zou hij alom bekend worden met zijn reeks rond commissaris Montalbano. En dat is volkomen terecht.

Recensie : De door hem verzonnen plot is aardig maar ook niet meer dan dat. De verbeelding van de schrijver doet je wel makkelijk meeleven met het dorp en zijn bewoners. Prettig leesvoer.

Recensie : Het verschil met de reeks rond commissaris Montalbano, is dat Camilleri zich hier nog meer kan laten gaan in absurd aandoende en soms sprookjesachtige taferelen. Een geit aanvaarden als schoondochter: onzinnig, maar wel hilarisch, en nergens meer op zijn plaats dan in de wonderbare wereld van Andrea Camilleri.

Recensie

Recensie : Ach wat een verrassing, deze korte roman , een novelle lijkt het wel. Het is buitengewoon amusant, met veel ultrakorte stukjes kunstgeschiedenis.

Recensie : Het is buitengewoon amusant, met veel ultrakorte stukjes kunstgeschiedenis, een novelle lijkt het wel

Recensie

Recensie